کاهش ۱۶ درصدی صادرات صنایع‌دستی خراسان رضوی در ۶ ماه نخست ۱۴۰۴ سلامت جسم و روان زنان روستایی در اولویت برنامه‌های محلی قرار گیرد | مشهد، میزبان روز جهانی زنان روستایی در ۲۳ مهرماه روایتی از کم‌وکیف خدمات خط ۳ مترو مشهد | چند ایستگاه با مسافران خط «۳» لزوم بازنگری در نحوه توزیع اعتبارات دهیاری‌ها | رشد ۳۰ درصدی بودجه روستا‌ها در شش‌ماهه نخست ۱۴۰۴ بافت تاریخی مشهد، ارتفاعات جنوبی و گسل‌ها، خطوط قرمز بلندمرتبه‌سازی لزوم حفظ آسفالت شهر مشهد در پروژه توسعه شبکه فیبر‌نوری تدوین «طرح جامع مدیریت روستایی» در شورای عالی استان‌ها تدبیرهای پلیس راهور خراسان رضوی برای کاهش بار ترافیک صبحگاهی در فصل مدارس مشهد، میزبان رویداد ملی روستا و عشایر | تأکید فرماندار مشهد بر توسعه زیرساخت‌ها و اشتغال پایدار در روستاها + فیلم امروز مشهدی‌ها در خانه بمانند (یکشنبه، ۲۰ مهر ۱۴۰۴) | کیفیت هوای شهر، ناسالم برای همه از کره وحشت تا سقوط تلخ | داستان موتورسواران پارک ملت مشهد آغاز طرح «سلام»، نخستین مرکز «مهر و گفت‌وگو» ویژه سالمندان در خراسان رضوی مصوبات صدوشصت‌ودومین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس + فیلم (۱۹ مهر ۱۴۰۴) صدور هشدار خودمراقبتی برای شهروندان مشهدی از سوی محیط زیست (۱۹ مهر ۱۴۰۴) در جلسه امروز شورای اسلامی شهر مشهد چه گذشت؟ | از تعیین تکلیف بدهی شهرداری به ارتش تا نام‌گذاری معابر به نام شهدا تعامل گسترده مدیریت شهری مشهد با شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور | ۶۰۷ ایده نو برای پیشرفت شهر در جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد عنوان شد؛ پروژه‌های شهری با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی، تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند توانمندسازی بیش از ۷۷ هزار شهروند در شش‌ماهه نخست امسال به وسیله آموزش‌های تخصصی فرهنگسرا‌های سطح شهر مشهد وزیر آموزش و پرورش: تأسیس بیش از ۸۵۰ مرکز هنرستان در دستور کار است
سرخط خبرها

روایتی از کم‌وکیف خدمات خط ۳ مترو مشهد | چند ایستگاه با مسافران خط «۳»

  • کد خبر: ۳۶۴۹۴۱
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۵
روایتی از کم‌وکیف خدمات خط ۳ مترو مشهد | چند ایستگاه با مسافران خط «۳»
پس از گذشت پنج ماه از بهره برداری خط ۳ قطارشهری مشهد، شهرآرا روایتگر کم وکیف خدمات مسافرگیری این خط است.

به گزارش شهرآرانیوز، در راستای توسعه زیرساخت‌های حمل ونقل عمومی و تسهیل تردد زائران و شهروندان، بهره برداری از فاز نخست یکی از مهم‌ترین خطوط متروی شهر به طول شش کیلومتر و شامل سه ایستگاه کلیدی، در دستورکار قرار گرفت. این خط که از میدان شهدا آغاز و به پایانه مسافربری امام رضا (ع) ختم می‌شود، با سرمایه گذاری بالغ بر ۲۴۰ هزار میلیارد ریال و تلاش شبانه روزی تیم‌های اجرایی، اردیبهشت به بهره برداری رسید.

هدف این پروژه، کاهش بار ترافیکی در معابر پرتردد و ایجاد دسترسی سریع و آسان به نقاط مهم شهر، به ویژه حرم مطهر رضوی بوده که همواره پذیرای میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی است. در همین راستا و پس از گذشت چند ماه شهرآرا ساعتی همراه مسافران خط ۳ مترو می‌شود.

ورود به ایستگاه؛ مسیر طولانی انتظار

ساعت ۱۱ صبح وارد ایستگاه میدان شهدا می‌شویم؛ در ورودی ایستگاه بنری نصب شده است که ساعت کاری مترو را از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ ظهر اعلام می‌کند. بر اساس آن بنر، هر نیم ساعت یک بار قطار حرکت دارد. مسیر ورود به ایستگاه طولانی و همراه با چندین پله برقی است.

انتظار در ایستگاه بیش از ۲۵ دقیقه طول می‌کشد که این مدت برای ایستگاهی در مرکز شهر که ترافیک مسافر بالایی دارد با چالش‌هایی برای مسافران همراه بوده و به اعتقاد تعدادی از مسافران این زمان برای تردد زیاد است.

یکی دیگر از نکاتی که در این ایستگاه می‌توان به آن اشاره کرد تعداد صندلی‌های درنظر گرفته شده برای مسافران داخل آن است. کمبود صندلی‌های انتظار نیز از مشکلات واضح به شمار می‌آید.

قطار زودتر از زمان اعلامی می‌رسد

پس از گذشت زمانی قطار هفت دقیقه زودتر از زمان اعلام شده به ایستگاه می‌رسد، اما حرکت قطار رأس ساعت ۱۱:۳۰ انجام می‌شود. قطار ابتدا به ایستگاه حرم مطهر رضوی می‌رسد و مسافران پیاده می‌شوند. پس از پیاده شدن مسافران، مأمور انتظامات اعلام می‌کند که این قطار فقط تا ایستگاه حرم مطهر حرکت می‌کند و برای ادامه مسیر تا پایانه مسافربری امام رضا (ع)، باید نیم ساعت دیگر منتظر قطار بود که بعدا حرکت خواهد کرد.

روایتی از کم و کیف خدمات خط ۳ قطار شهری مشهد | چند ایستگاه با مسافران خط «۳»

کیفیت خدمات و وضعیت مسافران

آقای محمدی، یکی از مسافران که هر روز برای رفت وآمد به محل کارش از این خط استفاده می‌کند، می‌گوید: اینکه با استفاده از خط یک و ۲‌ می‌توان وارد خط شد و به حرم مطهر رسید خوب است، اما زمان انتظار در ایستگاه‌ها طولانی است. وقتی می‌دانم قطار هر نیم ساعت می‌آید، نمی‌توانم کار خاصی انجام دهم. این موضوع برای کسی که عجله دارد اصلا مناسب نیست. فکر می‌کنم اگر تعداد قطار‌ها بیشتر شود، خیلی بهتر است.

باقری، یکی از زائران مشهد است و می‌گوید چند روز قبل از کرمان به مشهد آمده است. او سیستم خطوط متروی مشهد را خوب می‌داند و می‌گوید: با متروی خط ۲ توانستیم به چند بازار مهم و اصلی مشهد برویم. با خط یک هم تا وکیل آباد رفتیم. داخل ایستگاه‌ها متوجه شدیم که برای زیارت می‌توانیم خط عوض کنیم و از طریق خط ۳ به حرم برویم.

تصور ما این بود که مثل دو خط دیگری که در این دو روز سوار شدیم سریع است و هر چند دقیقه به ایستگاه می‌رسد، اما الان متوجه زمان انتظار بالای این خط شده‌ایم.

چالش مسافران

یک آقا که به عنوان راهنمای زائر در حرم مشغول به کار است، بیان می‌کند: برای زائران، دسترسی آسان و سریع به حرم خیلی مهم است. اما وقتی می‌بینند قطار هر نیم ساعت می‌آید و باید زمان زیادی منتظر بمانند، بیشتر آن‌ها ترجیح می‌دهند از اتوبوس‌های خطی یا تاکسی استفاده کنند.

فرصت‌ها و چالش‌ها

فاز اول خط ۳ مترو، پروژه‌ای بزرگ و اثرگذار در ساختار حمل ونقل شهری محسوب می‌شود که با تلاش مسئولان به مرحله بهره برداری رسیده است. با این حال، هنوز نیاز به اصلاحات و بهبود‌هایی در زمان بندی، امکانات رفاهی و زیرساخت هاست تا این پروژه بتواند نقش واقعی خود را در تسهیل تردد مسافران ایفا کند.

داود همتیان مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهرآرا به کاهش سرفاصله خط سه اشاره و تاکید دارد.

او می‌گوید: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از آبان ماه سرفاصله قطار‌های خط سه کاهش می‌یابد تا بتوانیم با سرعت بیشتری پاسخگوی مسافران باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->